Saturday 26 November 2011

Apakah domain dalam psikologi?



ASSALAMUALAIKUM…….
Terdapat beberapa domain didalam psikologi kognitif, dan kami akan terangkan sedikit demi sedikit tentang, apa itu domain dalam perspektif psikologi?




Domain dalam Psikologi Kognitif:



Domain-domain psikologi:

DEFINITION
SAMPLE
VERBS
SAMPLE
BEHAVIORS
KNOWLEDGE
Student recalls or
recognizes information,
ideas, and principles
in the approximate
form in which they
were learned.
Write
List 
Label
Name
State

Define
The student will define 
the 6 levels of Bloom's
taxonomy of the
cognitive domain.
        COMPREHENSION
Student translates,
comprehends, or
interprets information
based on prior
learning.
Explain
Summarize
Paraphrase
Describe
Illustrate
The student will explain
the purpose of Bloom's
taxonomy of the
cognitive domain.
APPLICATION
Student selects, trans-
fers, and uses data
and principles to
complete a problem
or task with a mini-
mum of direction.
Use
Compute
Solve 
Demonstrate
Apply
Construct
The student will
write an instructional
objective for each
level of Bloom's
taxonomy.
ANALYSIS
Student distinguishes,
classifies, and relates
the assumptions,
hypotheses, evidence,
or structure of a
statement or question.
Analyze
Categorize
Compare
Contrast
Separate
The student will
compare and contrast
the cognitive and
affective domains.
SYNTHESIS
Student originates,
integrates, and

combines ideas into a
product, plan or
proposal that is new
to him or her.
Create
Design
Hypothesize
Invent
Develop




The student will
design a classification
scheme for writing
educational objectives
that combines the
cognitive, affective,
and psychomotor
domains.
EVALUATION
Student appraises,
assesses, or critiques
on a basis of specific
standards and criteria.
Judge
Recommend
Critique
Justify
The student will
judge the effective-
ness of writing
objectives using

Bloom's taxonomy.


DOMAIN-DOMAIN:

q  kognitif ( pemikiran )
q  Efektif ( perasaanemosi )
q  Psikomotor  (fizikal )

DOMAIN DALAM PSIKOLOGI KOGNITIF

DOMAIN KOGNITIF
~ Knowledge 
~ Comprehension
~ Application 
Anlisis
Synthesis
 ~Evalution 

DOMAIN AFEKTIF
Penerimaan
Tanggapan
penghargan



Apakah konsep psikologi kognitif?



ASSALAMUALAIKUM…….
seperti yang telah kami terangkan sebelum ini tentang pengenalan dan sejarah psikologi kognitif, pada hari ini kami ingin menerangkan lebih lanjut tentang psikologi kognitif iaitu konsep psikologi kognitif. Apakah konsepnya?




KONSEP PSIKOLOGI KOGNITIF

v Kognitif merupakan aktiviti-aktitviti mental pengetahuan, yang melibatkan perolehan.

v Penyimpanan dan pemprosesan.


v Menurut Matlin kognitif membicarakan tentang proses-proses mental, seperti penyelesaian masalah pemahaman dan membuat keputusan.


 SENSASI

Ialah merupakan proses mengesan rangsangan daripada tubuh badan atau persekitaran. Proses asas atau pengalaman yang terjadi apabila sesuatu rangsangan merangsang penerima rangsangan.


NEURON

Satu sel-sel khusus dalam menerima dan memanacarkan isyarat-isyarat eletrik dan neuron menghasilkan atau menyalurkan isyarat elektrik dalam jarak sebegitu pendek sehingga melebihi tiga kaki. Neuron membentuk rantaian sel-sel yang berkomunikasi.

sell-sell neuron


Bahagian-bahagian Neuron:

1.  Dendrit~ seperti ranting yang menyambung jasad sel. Berfungsi sebagai penerima maklumat atau isyarat daripada neuron lain, otot dan organ deria.
2.  Jasad sel~ besar bentuk telur yang memproses kimia dan mengekalkan keseluruhan neuron dalam keadaan tersusun.
3.  Akason~ seperti benang membawa isyarat kepada jasad sel ke neuron yang lain, organ, deria dan otot. Akson seperti garisan dalam tiup: terdiri daripada bahan lemak yang dipanggal selapus meilin melindungi neuron daripada gangguan isyarat

Secara ringkasnya neuron mempunyai 3 fungsi utama, iaitu:

Ø Menerima maklumat.

Ø Menganalisis maklumat.

Ø Menghantar maklumat neuron lain, organ dan otot melalui akson.

ini merupakan gambaran tentang neuron


Friday 25 November 2011

Apa itu Psikologi Kognitif?


ASSALAMUALAIKUM…….
Pada hari ini kami ingin menerangkan tentang pengenalan dan sejarah psikologi kognitif. Harap anda memperolehi ilmu yang baru dan di berkati.amin...


PSIKOLOGI KOGNITIF


1.   Apa yang anda faham tentang psikologi kognitif?




2. Apa kaitannya psikologi dengan kehidupan seharian   manusia?




3.   Perlu ke untuk kita tahu apa itu psikologi?






v Kami akan menerangkan serba sedikit informasi tentang psikologi kognitif seperti yang telah kami pelajari……





PENGENALAN

Psikologi kognitif merupakan perspektif secara teori yang menfokuskan pada dunia persepsi pemikiran ingatan manusia. ia menggambarkan manusia sebagai proses maklumat yang aktif menyerupai motofora dunia komputer.


DEFINISI PSIKOLOGI KOGNITIF
Ø Psikologi kognitif adalah cabang psikologi yang mengkaji proses  mental termasuk bagaimana orang berfikir, melihat, ingat dan belajar.

Ø Fokus utama psikologi kognitif adalah bagaimana manusia memperoleh, memproses dan menyimpan maklumat.

Ø Tidak seperti behaviorisme, yang memberi tumpuan hanya pada tingkah laku diperhatikan, psikologi kognitif adalah berkenaan dengan negeri-negeri dalaman mental.

Ø Tidak seperti psikoanalisis, yang banyak bergantung kepada persepsi subjektif, psikologi kognitif menggunakan kaedah penyelidikan saintifik untuk mengkaji proses mental.



SEJARAH
ü Sejarah psikologi kognitif bermula pada saat Plato (428-348SM) dan muridnya Aristotle (384-322SM) memperdebatkan mengenai cara untuk manusia memahami pengetahuan mahupun dunia serta alamnya. Plato berpendapat bahawa manusia memperoleh pengetahuan dengan cara penaakulan secara logik, aliran ini disebut sebagai rasionalis. 

Aristotle dan Plato


ü Abad 19 dan 20 Wilhelm Wundt (1832-1920) seorang ahli psikologi dari Jerman mengemukakan idea untuk mempelajari pengalaman sensori melalui introspeksi. Dalam mempelajari proses perpindahan maklumat atau berfikir, maka maklumat tersebut harus dibahagi dalam struktur berfikir yang lebih kecil. Aliran strukturisme Wundt menumpukan pada proses berfikir, namun aliran fungsionalisme berpendapat bahawa bahawa penting bagi manusia untuk tahu apa dan mengapa mereka melakukan sesuatu. 

Wilhelm Wundt (1832-1920)

ü William James (1842-1910) seorang pragmatisme-fungsionalisme melontarkan idea mengenai atensi, kesedaran dan persepsi.Setelah itu munculah aliran Assosiasi (Edward Lee Thorndike, 1874-1949) yang mula menggunakan stimulus dan diikuti dengan aliran behaviorisme yang mengaitkan antara stimulus dan respon dalam proses belajar. Pendekatan behaviorisme radikal yang dibawakan oleh BF Skinner (1904-1990) menyatakan bahawa semua tingkah laku manusia untuk belajar, kejayaan bahasa bahkan penyelesaian masalah dapat dijelaskan dengan penguatan antara stimulus dan respon melalui ganjaran dan hukuman. Namun pendekatan behaviorisme belum dapat menjawab alasan perilaku manusia yang berbeza contohnya melakukan perancangan, pilihan dan sebagainya. 


William James


ü Edward Tolman (1886-1959) percaya bahawa semua tingkah laku ditujukan pada suatu destinasi. Menggunakan eksperimen dengan tikus yang mencari makanan dalam ‘maze’, percubaan ini membuktikan bahawa terdapat skema atau peta dalam kognisi tikus. Hal ini membuktikan bahawa tingkah laku melibatkan proses kognisi. Oleh kerana itu beberapa pihak mengakui Tolman sebagai Bapa Psikologi Kognitif Modern. Selain Tolman, Albert Bandura juga mengkritik behaviorisme dengan menyatakan bahawa belajar pun boleh diperolehi melalui persekitaran sosial individu. Dalam perolehan bahasa, Noam Chomsky seorang linguis juga mengkritik behaviorisme dengan menyatakan bahawa otak manusia dibekalkan dengan kemampuan untuk mengenali dan menghasilkan bahasa.


Edward Tolman