Monday 12 December 2011


ASSALAMUALAIKUM………..

KOGNISI DAN KECERDASAN

 PENGENALAN
}  Manusia berbeza dengan makhluk atau haiwan yang lain. Ini kerana manusia di kurniakan akal fikiran dan mampu bertingkah laku mencapai apa yang diingini. Akal juga mampu membezakan sesuatu perkara yang baik atau buruk dan manusia dapat berfikir kesan yang akan diterima dengan setiap tingkah laku yang akan dilakukan.
}  Dengan menggunakan akal dan pemikiran (kognisi) dan kebijaksanaan (kecerdasan) manusia mampu meneruskan kehidupan walaupun berhadapan dengan masalah dan tekanan daripada persekitaran.

}  KONSEP KOGNISI

Kognisi merupakan proses intlektual seperti persepsi, taakulan, ingatan pemikiran dan bahasa. Dimana maklumat adalah diperolehi ditranformasi, disimpan diambil kembali digunakkan

Konsep kognisi  mempunyai tiga perkara:

Kognisi adalah memproses maklumat

v Maklumat merupakan bahan kognisi.
v Maklumat ini diperolehi, ditransformasi, disimpan dan digunakkan
v Maklumat ini ditangani dalam bentuk kategori atau konsep

Kognisi adalah aktif.

Maklumat yang dunia berikan kepada kta secara aktifnya diubah, disimpan dan diguna dalam proses kognisi. Dalam kognisi maklumat adalah

v Diperolehi melalui organ deria
v Ditranformasikan melalui proses pentafsiran persepsi dan pemikiran
v Disimpan dan didapatkan kembali melalui proses ingatan
v Digunakkan dalam menyelesaikan masalah dan bahasa.

Kognisi adalah berguna

v Kognisi mempunyai fungsi
v Kita berfikir kerana terdapat sesuatu yang kita faham
v Manusia menggunakan kognisi untuk terus hidup secara fizikal dan untuk hidup dalam dunia sosial.

}  Kompenen asas kognisi

Apabila kita berfikir kita menggunakan salah satu atau gabungan ketiga-tiga kompenen kognisi ini iaitu bahasa, imej dan konsep.

Bahasa
Merupakan kod simbol (lambang) yang digunakan dalam komunikasi membolehkan kita meluah atau mengkomunikasikan idea, pemikiran dan perasaan kita. Secara ringkas tentang perkara yang berkaitan dengan bahasa.

Ø Semantik
Merujuk kepada makna yang dikomunikasi oleh sesuatu bahasa itu

Ø Fonem
Fonem adalah bunyi sesuatu bahasa yang membezakan diantara satu perkataan dengan perkataan yang lain

Ø Morfem
Morfem adalah unit terkecil yang mempunyai makna dalam bahasa.


}  konsep
Konsep merupakan unit asas pemikiran. Tegasnya konsep adalah penting kerana

Ø Konsep membolehkan kita membuat generalisasi.
Ø Konsep membolehkan kita mengaitkan pengalamn dan objek
Ø Konsep berperanan melicin atau mempermudahkan putaran ingatan, membolehkan nya menjadi lebih cekap agar kita tidak perlu lagi mencari bahan pada setiap kali kita ditemukan dengan maklumat.
Ø Konsep juga memberikan klu bagaimana untuk betindak balas terhadap objek dan pengalaman tertentu.

}  Imej mental

ü Imej mental adalah perlambangan minda dalam bentuk objek atau peristiwa yang dilambangkan.
ü Imej membolehkan kita berfikir tentang benda dengan tidak menggunakan bahasa.
ü Imej bukan sahaja perlambangan dalam bentuk penglihatan, kemampuan untuk mendengar sesuatu  nada juga bergantung kepada imej mental ini.
ü Pelambangan imej mental ini mempunyai sifat-sifat seperti sifat-sifat persepsi sebenar terhadap sesuatu objek yang dilambangkan.

}  Penyelesaian masalah

Konsep, bahasa dan imej adalah asas kepada kemahiran kognitif lain iaitu penyelesaian masalah. Contohya adalah tidak mungkin bagi kita mampu menyelesaikan masalah tanpa menggunakan konsep. Fikirkan sahaja ketika kita sedang memandu kenderaan , tanda dan tunjuk arah jalan raya memberi tahu kita sama ada untuk berhenti, memberi laluan kepada kenderaan lain, boleh memotong atau memberhentikan kenderaan.

}  Langkah-langkah penyelesaian masalah

v Mengenal pasti masalah
v Bentuk strategi penyelesaian masalah yang baik

Submatlamat
 bentukan matlamat yang terdekat atau definisikan masalah-masalah pertengahan yang meletakan kita dalam kedudukan yang lebih baik untuk mencapai matlamat akhir.

Algoritma
Algoritma adalah strategi yang memastikan satu penyelesaian kepada sesuatu masalah. Algoritma boleh wujud dalam pelbagai bentuk, seperti formula, arahan  atau percubaan untuk kesemua kemungkinan penyelesaian.

Heuristik
Merupakan strategi atau garis panduan yang mencadangkan penyelesaian kepada masalah tetapi tidak menjanjikan sesuatu jawapan.

Menilai penyelesaian  
Setelah kita merasa bahawa kita telah dapat menyelesaikan sesuatu masalah kita sebenarnya tidak mengetahui sejauh mana keberkesan penyelesaian itu sehingga ianya benar-benar menyelesaikan masalah tersebut.
Memikirkan semula dan mendefinisikan semula masalah dan penyelesaian dari masa ke semasa.

}  Halangan-halangan dalam penyelesaian masalah
Antara halangan tersebut ialah menjadi terlekat, dan tidak secukupnya terdorong atau tidak mengawal emosi.

q Menjadi terlekat

Dua jenis lekatan:

Lekatan fungsional
Merujuk kepada sesorang gagal untuk menyelesaikan satu masalah kerana terlekat tidak mahu berubah dengan pengetahuan fungsi kegunaan objek.

Set mental
Merujuk kepada seseorang cuba untuk menyelesaikan masalah melalui cara tertentu yang didapatinya bekesan pada masa yang lalu.

~Motivasi dan emosi

Mereka yang mahir menyelesaikan masalah dan dapat mengawal emosi  adalah mempunyai motivasi yang tinggi.

}  kepakaran

§  Asas pengetahuan
§  Kawasan ingatan
§  Strategi
§  Amalan yang berhati-hati




ASSALAMUALAIKUM………..

Apa itu pengecaman pola?


PENGECAMAN POLA

Teori Gestalt (bentuk, form/shape)
q Strukturulisme dan behaviorisme ; melihat manusia sebagai responden yang pasif terhadap rangsangan persekitaran.
q Gestalt ; menekankan bahawa manusia membina persepsi secara keseluruhan dan bukan melalui kombinasi elemen-elemen tersendiri.
q prinsip teori Gestalt : pandangan keseluruhan adalah berbeza daripada kombinasi bahagian-bahagian kecil.

Gestalt
         Phi- phenomenon ; pergerakan yang boleh dilihat disebabkan oleh pertukaran rangsangan yang berbeza dengan cepat ( spt: motion picture)
         Menunjukkan bahawa minda tidak memberi respon secara pasif dalam memisahkan rangsangan tetapi menyusun rangsangan kepada satu kaitan yang menyeluruh. Cth ; melodi sesebuah lagu.
         Kebanyakkan bentuk bahan rangsangan diklasifikasikan dengan cara yangsama oleh kebanyakkan individu.
         Penyusunan bentuk menurut Gestalt melibatkan semua rangsangan yang bekerjasama untuk melahirkan impresi yang menyentuh semua jumlah sensori.
         Contohnya ; impresi individu terhadap bentuk-bentuk dibawah :

Ø .. .. .. .. ..


Ø [ ] [ ]


Ø |_|

  • v sesetengah bentuk atau rangsangan, menurut Wertheimer (Gestalt), cederung disusun secara semulajadi atau secara spontan.

  1. v walaupun penyusunan semula wujud secara spontan, ia boleh dikawal secara sedar. Ini menunjukkan pengaruh proses mental ke atas persepsi visual.

  • v Proses bawah ke atas (bottom-up) lawan proses atas ke bawah (top-down)

  • v Sama ada proses pengecaman bermula daripada bahgian2 kecil pd ssuatu cork, yg dijadikn asas kpd pegecaman keseluuhan corak tersebut(bawah ke atas)atau ia bermula daripada pandangan keseluruhan yang kemudianya membawa kepada pengecaman kompenen2 (atas ke bawah)



KESAN KONTEKS
v Kesesuaian lokasi objek dalam satu situasi contohnya situasi di sebuah kolej @ dijalan raya) adalah brkaitan dengan pengecaman, ketepatan dan masa yang diperlukan untuk mengenalpasti objek.
v Ini menunjukkan, persepsi tentang objek adalah dipengaruhi oleh jangkaan subjek yang telah ditentukan oleh konteks. 



PEMADANAN BENTUK
Ø Pemadanan bentuk adalah satu idea tentang bagaimana otak mengecam bentuk dan corak.
Ø Bentuk atau acuan dalam konteks pengecaman pola dirujuk sbg binaan dalam yg  apabila dipadankn dengan rangsangan sensasi membawa kepada pengecaman objek.
Ø Idea pengecaman pola ini membawa kepada pelbagai bentuk yang tercipta oleh pengalaman hidupkita, dan setiap bentuk dkaitkan dengan satu makna.


ANALISIS FITUR
q Melalui analisis fitur rangsangan2 yang kompleks dikenalpasti mengikut fitur2 yang ringkas
q Mnurut pndekatan ini sblum ssuatu cork drpd informasi visual dikenalpasti komponen2 dianalis secara minimum.


PROTOTAIP
ü Sebahagian jenis pecahan abstrak corak2 pola2 disimpan dlm ingatan jangka masa panjang dan ia dikenali sebagai prototaip.
ü Sejenis corak kemudianya akan dibandingkan dengan prototaip dan sekiranya terdapat persamaan, corak tersebut akan dikenalpasti.
ü Pemadanan protaip ini sejajar dengan proses pencarian memori berbanding pemadanan bentuk. Ia  juga membenarkan pengecaman corak yang dianggap jangal tetapi dari satu segi ia didapati berkatan dengan prototaip.
ü Protaip juga bukn skdr pcahan satu set rangsangan yang terpisah tetapi ia juga adalah simbol terbaik bagi sesuatu corak.



ASSALAMUALAIKUM………..

Apakah perkaitan psikologi kognitif dengan sensori dan sensasi?

SENSORI DAN SENSASI

SENSORI

         Proses yang mengesan rangsangan daripada tubuh badan atau persekitaran.
         Proses asas atau pengalaman yang terjadi apabila sesuatu rangsangan merangsang penerima rangsangan.
         * sensori visual menyebabkan kita mengesan tanda-tanda hitam di atas buku yang dibaca.
         Sensasi
         Proses menyusun sensasi-sensasi kepada suatu yang memberi makna.
         * sensasi visual menyebabkan kita boleh menyusun tanda-tanda hitam kepada huruf-huruf dan perkataan-perkataan yang boleh difahami.(jelas)
         Rangsangan
         Sebarang perubahan yang berlaku dalam bentuk tenaga fizikal yang didaftarkan oleh penerima rangsangan.
         Permulaan bagi proses (sensori dan sensasi) adalah rangsangan ( satu bentuk tenaga seperti cahaya/bunyi) yang boleh memberi kesan kepada organ-organ sensori (mata atau telinga).
         Sesuatu tenaga fizikal hanya boleh diistilah sebagai RANGSANGAN apabila diterima dan didaftarkan oleh penerima rangsangan. Gelombang udara, pancaran ultra ungu atau antom-antom yang berkeliaran di ruang udara tidak didaftarkan sekalipun diistilahkan sebagai tenaga fizikal. (contoh ; rasa panas)
         Ambangan sensori (sensory threshold).



 Dua bentuk ambangan iaitu:
1)    Ambangan mutlak (absolute threshold)

ü Magnitud terkecil bagi sesuatu rangsangan yang membolehkan ia didaftarkan oleh organ deria manusia.
ü Jumlah minimun stimulasi boleh dikesan oleh individu melalui sensori yang diberi.
ü Tidak mudah mengukur ambangan mutlak. Kerana setiap individu mempunyai perbezaan kebolehan mendaftarkan isyarat-isyarat deria.
ü Jika tenaga fizikal sesuatu rangsangan berada di bawah tahap ambangan mutlak, ia tidak akan dapat didaftarkan oleh organ deria.

Teori pengesanan isyarat
         Teori yang menganggap bahawa pengesanan rangsangan adalah bergantung kepada kekuatan rangsangan, keadaan fizikal dan psikologi individu.

2)     Ambangan perbezaan ( difference threshold)

ü Jumlah minimum perubahan dalam rangangan yang boleh dikesan.
ü Perbezaan yang terkecil di antara dua rangsangan (yang sama) supaya ia boleh dibezakan.
ü Ia bergantung kepada kebolehan individu dan situasi. 




Weber dan Fechner ambangan perbezaan (just noticeable difference jnd):
         Kajian menunjukkan bahawa Weber’s Law sesuai bagi kekuatan rangsangan yang sederhana berbanding rangsangan yang mempunyai kekuatan yang tinggi.
         Weber dan Fechner mendapati bahawa jumlah perubahan dalam kekuatan stimulasi yang diperlukan untuk menghasilkan jnd adalah sebahagian (pecahan yang konsisten) daripada stimulasi asli (asal) Wiber’s law.

Sensori Adaptasi:
         Kecenderungan penerima sensori untuk bertindak balas semakin berkurangan terhadap rangsangan yang berterusan.


Hal ini menjelaskan bahawa psikologi kognitif dengan sensori dan sensasi saling berkait antara satu sama lain….

Sunday 11 December 2011





ASSALAMUALAIKUM........



PERHATIAN

Mengapa Kita Perlukan?

1.       Kanak-kanak:

    Ø  membesar dan berkembang
    Ø  Kemahiran sosial
    Ø  menjaga diri dari kecederaan

2.        Dewasa

    Ø  mengelak bosan
    Ø  perhubungan


DEFINISI

          Sebuah konsentrasi dari aktiviti mental.
          Perhatian adalah langkah pertama sebagai suatu persiapan dalam mengadakan persepsi.
          Perhatian merupakan pemusatan atau konsentrasi dari seluruh aktiviti individu yang ditujukan kepada sesuatu atau sekumpulan objek.
          Perhatian adalah syarat psikologis dalam proses persepsi.
          Atensi yang Selektif
          Atensi yang selektif berhubungan dengan pembagian atensi. Dalam pembagian atensi, orang diberikan instruksi untuk memberikan atensi yang sama pada beberapa tugas. Pada selektif atensi, orang dilawankan dengan dua atau lebih tugas yang
          Kapasiti Pemprosesan dan Pemerhatian Berpilih (Selective Attention)


TEORI PERHATIAN

Teori perhatian terpilih telah mencadangkan bahawa setiap individu mempunyai kecenderungan untuk mengorientasikan diri mereka ke arah, atau proses maklumat dari hanya satu bahagian alam sekitar dengan pengecualian bahagian-bahagian lain.



BROADBENT
          Bottleneck theory of attention: Maklumat hanya boleh diterima melalui satu sumber sahaja.
           Bentuk model yang sama dengan huruf 'Y', melambangkan dua sumber maklumat yang masuk dengan kedua-dua lengan Y dan satu sumber terakhir yang diiktiraf, melalui penapis. Penapis ini melambangkan lokasi pilihan untuk perhatian.
          Broadbent (1957) telah membangunkan model penapis untuk menjelaskan cadangan bahawa gangguan berlaku sebelum pengiktirafan corak, dan perhatian yang menentukan maklumat apa yang sampai ke peringkat pengiktirafan corak.
          Model ini menegaskan bahawa penapis selektif membolehkan maklumat yang datang dari hanya satu saluran pada satu-satu masa, ke dalam ingatan kerja.
          Eksperimen
          Dichotic listening task
          Peserta diminta untuk memakai satu set fon kepala, dan meminta untuk mendengar hanya satu telinga, dan melaporkan maklumat tersebut.
           Maklumat yang dibentangkan kepada peserta adalah berbeza antara kedua-dua telinga, dan oleh itu sesuai dengan model penapis sempurna.
          Peserta tidak sedar tentang isi kandungan dan bahasa
          Mereka hanya tahu itu suara manusia tetapi tidak tahu samada lelaki atau perempuan. 
          Model Pemerhatian Berpilih
 -Treisman
          Attenuation Model
          Eksperimen
          Shadowing task
          Mengulang atau meyebut apa yang didengari dengan kuat.
          Menunjukkan peserta mengikuti arahan dengan telingan yang digunakan.
          Cth: Nama kamu Bill, dan ketika di tempat awam kamu mendengar seperti suara yang biasa memanggil nama kamu Bill. Dalam masa yang sama suara yang tidak biasa kamu dengari juga memanggil nama kamu. Jadi kamu hanya mendengar yang suara yang biasa.
          Nama kamu Ido, di tempat awam ada suara yang biasa dan jarang kamu dengar memanggil nama kamu. Kamu dapat mendengar kedua-duanya. Perhatian terpilih mendapati kamu mendengar mengikut pilihan kamu dan pengalaman sebelum ini.
          Salah satu teknik dalam atensi yang selektif ini di cetuskan oleh Cherry (1953) disebut shadowing technique. Dalam shadowing tahnique, seseorang harus mendengarkan beberapa seri kata dan mengulanginya setelah dibacakan. Hasilnya menunjukkan bahwa orang sedikit menyebutkan kata tersebut pada pesan kedua.
          Moray (1959) menemukan bahwa orang menyebutkan nama mereka jika dimasukkan di dalamnya pesan tidak langsung. Jadi, jika dalam sebuah pesta, kemudian anda mendengar nama anda disebutkan maka anda akan mencari-cari walaupun sebenarnya tujuannya bukan kepada anda.
          Treisman menemukan bahwa orang kadang-kadang mengikuti kalimat yang berarti dan mulai membayangkan pesan pada telinga bahwa mereka dianggap mengabaikan.
          Ketika atensi pendengaran orang dibagi, meraka dapat mengingat beberapa karakteristik dari pesan tak langsung, seperti jenis kelamin dari pembicara dan jika nama mereka disebutkan.
          Stroop effect adalah observasi bahwa orang memberikan perhatian lebih pada nama stimulus warna ketika digunakan dalam mencetak sebagai kata yang tidak kongruen daripada ketika itu ditunjukkan dalam warna yang jelas dengan bentuk persegi. Orang kesulitan menyebutkan “biru” ketika tinta biru digunakan pada kata merah. Tugas stroop mengaktifkan dua jalan pada satu waktu. Jalan pertma diaktifkan dengan tugas memberi nama tinta warna, dan jalan lain diaktifkan dengan tugas membaca kata. Gangguan terjadi jika dua jalan tadi bersaing actif secara serempak dan dikenai tugas untuk menunjukkan.
          Dalam model attenuation Treisman, penapis terpilih membezakan antara dua mesej pada asas ciri-ciri fizikal mereka, seperti lokasi, intensiti dan pitch .
          ‘Dictionary' dalam model Treisman membolehkan pemilihan antara mesej pada asas kandungan. Maklumat tertentu memerlukan ambang yang amat rendah dalam kesedaran mengaktifkan rangsangan, seperti nama kita dalam satu majlis.

 Proses Automatik :
          Automatic Processing: Automatic Processing is sort of like muscle memory. When you start to do something that you have done many times, and you can complete it successfully without giving it any thought, that's automatic processing. It can actually be disruptive to begin to think about the process once it has started automatically. If you have ever played the piano, or knitted a scarf, you know how your hands seem to move on their own while your mind goes somewhere else. When you look back at your music or yarn, you might lose your place and stumble over the next steps, interrupting the automatic process.



 Perkara yang Menganggu perhatian :


Tidak cukup rehat atau tidur

                                  Kecederaan otak

                     Pembelajaran
   
    Autism

                                   Deficit hyperactivity disorder (ADHD)


Aktiviti Meningkatkan Perhatian :

          Terdapat banyak latihan mental yang boleh membantu orang yang mempunyai masalah memberi tumpuan.
          Puzzle
          Structured games
          Meditation
          Ubat-ubatan tertentu juga boleh membantu meningkatkan tahap tumpuan dan perhatian orang yang mempunyai masalah memberi tumpuan.