Saturday 26 November 2011

Apakah konsep psikologi kognitif?



ASSALAMUALAIKUM…….
seperti yang telah kami terangkan sebelum ini tentang pengenalan dan sejarah psikologi kognitif, pada hari ini kami ingin menerangkan lebih lanjut tentang psikologi kognitif iaitu konsep psikologi kognitif. Apakah konsepnya?




KONSEP PSIKOLOGI KOGNITIF

v Kognitif merupakan aktiviti-aktitviti mental pengetahuan, yang melibatkan perolehan.

v Penyimpanan dan pemprosesan.


v Menurut Matlin kognitif membicarakan tentang proses-proses mental, seperti penyelesaian masalah pemahaman dan membuat keputusan.


 SENSASI

Ialah merupakan proses mengesan rangsangan daripada tubuh badan atau persekitaran. Proses asas atau pengalaman yang terjadi apabila sesuatu rangsangan merangsang penerima rangsangan.


NEURON

Satu sel-sel khusus dalam menerima dan memanacarkan isyarat-isyarat eletrik dan neuron menghasilkan atau menyalurkan isyarat elektrik dalam jarak sebegitu pendek sehingga melebihi tiga kaki. Neuron membentuk rantaian sel-sel yang berkomunikasi.

sell-sell neuron


Bahagian-bahagian Neuron:

1.  Dendrit~ seperti ranting yang menyambung jasad sel. Berfungsi sebagai penerima maklumat atau isyarat daripada neuron lain, otot dan organ deria.
2.  Jasad sel~ besar bentuk telur yang memproses kimia dan mengekalkan keseluruhan neuron dalam keadaan tersusun.
3.  Akason~ seperti benang membawa isyarat kepada jasad sel ke neuron yang lain, organ, deria dan otot. Akson seperti garisan dalam tiup: terdiri daripada bahan lemak yang dipanggal selapus meilin melindungi neuron daripada gangguan isyarat

Secara ringkasnya neuron mempunyai 3 fungsi utama, iaitu:

Ø Menerima maklumat.

Ø Menganalisis maklumat.

Ø Menghantar maklumat neuron lain, organ dan otot melalui akson.

ini merupakan gambaran tentang neuron


No comments:

Post a Comment