Monday 12 December 2011



ASSALAMUALAIKUM………..

Apa itu pengecaman pola?


PENGECAMAN POLA

Teori Gestalt (bentuk, form/shape)
q Strukturulisme dan behaviorisme ; melihat manusia sebagai responden yang pasif terhadap rangsangan persekitaran.
q Gestalt ; menekankan bahawa manusia membina persepsi secara keseluruhan dan bukan melalui kombinasi elemen-elemen tersendiri.
q prinsip teori Gestalt : pandangan keseluruhan adalah berbeza daripada kombinasi bahagian-bahagian kecil.

Gestalt
         Phi- phenomenon ; pergerakan yang boleh dilihat disebabkan oleh pertukaran rangsangan yang berbeza dengan cepat ( spt: motion picture)
         Menunjukkan bahawa minda tidak memberi respon secara pasif dalam memisahkan rangsangan tetapi menyusun rangsangan kepada satu kaitan yang menyeluruh. Cth ; melodi sesebuah lagu.
         Kebanyakkan bentuk bahan rangsangan diklasifikasikan dengan cara yangsama oleh kebanyakkan individu.
         Penyusunan bentuk menurut Gestalt melibatkan semua rangsangan yang bekerjasama untuk melahirkan impresi yang menyentuh semua jumlah sensori.
         Contohnya ; impresi individu terhadap bentuk-bentuk dibawah :

Ø .. .. .. .. ..


Ø [ ] [ ]


Ø |_|

  • v sesetengah bentuk atau rangsangan, menurut Wertheimer (Gestalt), cederung disusun secara semulajadi atau secara spontan.

  1. v walaupun penyusunan semula wujud secara spontan, ia boleh dikawal secara sedar. Ini menunjukkan pengaruh proses mental ke atas persepsi visual.

  • v Proses bawah ke atas (bottom-up) lawan proses atas ke bawah (top-down)

  • v Sama ada proses pengecaman bermula daripada bahgian2 kecil pd ssuatu cork, yg dijadikn asas kpd pegecaman keseluuhan corak tersebut(bawah ke atas)atau ia bermula daripada pandangan keseluruhan yang kemudianya membawa kepada pengecaman kompenen2 (atas ke bawah)



KESAN KONTEKS
v Kesesuaian lokasi objek dalam satu situasi contohnya situasi di sebuah kolej @ dijalan raya) adalah brkaitan dengan pengecaman, ketepatan dan masa yang diperlukan untuk mengenalpasti objek.
v Ini menunjukkan, persepsi tentang objek adalah dipengaruhi oleh jangkaan subjek yang telah ditentukan oleh konteks. 



PEMADANAN BENTUK
Ø Pemadanan bentuk adalah satu idea tentang bagaimana otak mengecam bentuk dan corak.
Ø Bentuk atau acuan dalam konteks pengecaman pola dirujuk sbg binaan dalam yg  apabila dipadankn dengan rangsangan sensasi membawa kepada pengecaman objek.
Ø Idea pengecaman pola ini membawa kepada pelbagai bentuk yang tercipta oleh pengalaman hidupkita, dan setiap bentuk dkaitkan dengan satu makna.


ANALISIS FITUR
q Melalui analisis fitur rangsangan2 yang kompleks dikenalpasti mengikut fitur2 yang ringkas
q Mnurut pndekatan ini sblum ssuatu cork drpd informasi visual dikenalpasti komponen2 dianalis secara minimum.


PROTOTAIP
ü Sebahagian jenis pecahan abstrak corak2 pola2 disimpan dlm ingatan jangka masa panjang dan ia dikenali sebagai prototaip.
ü Sejenis corak kemudianya akan dibandingkan dengan prototaip dan sekiranya terdapat persamaan, corak tersebut akan dikenalpasti.
ü Pemadanan protaip ini sejajar dengan proses pencarian memori berbanding pemadanan bentuk. Ia  juga membenarkan pengecaman corak yang dianggap jangal tetapi dari satu segi ia didapati berkatan dengan prototaip.
ü Protaip juga bukn skdr pcahan satu set rangsangan yang terpisah tetapi ia juga adalah simbol terbaik bagi sesuatu corak.

No comments:

Post a Comment